Selecteer een pagina

Je stressniveau daalt, je krijgt er meer energie van en bovendien is het goed voor je bloeddruk en weerstand. Koud douchen heeft talloze gezondheidsvoordelen. Voor veel mensen is het iets waar ze in de ochtend niet meer zonder kunnen. Maar waarom is koud douchen eigenlijk zo gezond voor je lichaam en geest?

Lichaamstemperatuur

Misschien moet je er niet aan denken om jezelf zo vroeg in de ochtend al te kwellen met een ijskoude douchestraal. Toch zijn de gezondheidsvoordelen groot.

Koud douchen is een vorm van thermotherapie. Je lichaam werkt 24 uur per dag hard om zijn temperatuur op pijl te houden. Om de kerntemperatuur van het lichaam te behouden moet het reageren op stimuli van buitenaf. Dit is ook de reden waarom warmte ‘toevoegen’ (door een warme douche bijvoorbeeld) zo goed voelt. Het geeft ons direct rust.  

De voordelen van koud douchen

Koud douchen heeft een aantal fantastische uitwerkingen op je gezondheid. Het zorgt voor een frisse en vitale uitstraling en gaat huidveroudering tegen. Daarnaast is het goed voor je huid en zorgt het zelfs voor de verbranding van zogenoemd bruin vet. Door ademhalingstechnieken te combineren met koudwatertraining, wordt je weerstand versterkt en verbetert je bloedcirculatie.

Sneeuwbaleffect

Stel je maar eens voor dat je sneeuwballen gaat gooien en je draagt géén handschoenen. Wat gebeurt er dan met je handen zodra je binnenkomt? Ze worden warm!

Eenzelfde soort effect treedt op bij koud douchen. Koud douchen is onder andere zo gezond doordat het koude water zorgt voor een vernauwing en verwijding van de bloedvaten. Je spieren spannen aan om vervolgens weer te ontspannen. Dit geeft jouw lijf een soort ‘interne massage’ met alle positieve gevolgen van dien.

Net als bij koude handen, verhoogt je lichaamstemperatuur door koud douchen

Afvallen

Koud douchen kan zelfs een steuntje in de rug zijn bij afvallen. Volgens het Joslin Diabetes Centrum kan blootstelling aan kou (en dus ook een koude douche) de verbranding van bruin vet bevorderen.

Wanneer de thermostaat van het lichaam omhoog wordt gezet, kan dit betekenen dat er enkele honderden calorieën per dag extra worden verbrand. Een koude douche alleen is natuurlijk niet genoeg om af te vallen. Een gezond eetpatroon en voldoende beweging staan voorop.

Maar om je lichaam een handje te helpen met de verbranding en spijsvertering, zou je het koud douchen in de ochtend een kans kunnen geven. Zet daarnaast thuis de thermostaat van je kachel iets lager en pak jezelf bij lage temperaturen eens wat minder dik in als je naar buiten gaat. Dubbel effect!

>> Wil je verder lezen over de voordelen? Klik dan hier.

Sinds ik vorig jaar begonnen ben met koud douchen in de ochtend, BEN IK FAN. Ik zie zelf de heilzame effecten duidelijk terug in mijn dagelijkse leven.

In mijn halfjaarprogramma ‘7 Gateways To Green Beauty’ leer je hoe je het holisme praktisch toe kunt passen in je dagelijkse leven.

Koud douchen is een van de praktische aspecten waar we tijdens dit programma dieper op ingaan. Het is echt een gratis wonder uit de natuur.

Gevaarlijk

Nu denk je wellicht: ik ben om! Maar zitten er ook nadelen aan? In principe is koud douchen niet gevaarlijk, tenzij je hartproblemen hebt. Overleg dan altijd eerst even met je (huis)arts voordat je gaat experimenteren met koud douchen. Wanneer je hartproblemen hebt, kan de ‘klap’ die de koude douche je geeft, gevaarlijk zijn.

Koud douchen in de winter

In de zomer lijkt een koude douche wellicht heerlijk verkoelend, maar hoe doe je dat in de winterperiode? Hier mijn tips om het koude douchen ook vol te houden tijdens de winterperiode:  

  1. Start de dag met een koude douche. Zo heb je de hele dag profijt van de positieve effecten.
  2. Bouw de duur van de tijd onder de koude straal op. Begin met 20 seconden, de dag erna 30 seconden en bouw het langzaam op naar 2 á 3 minuten.
  3. Let goed op je ademhaling, ook al voelt dit onnatuurlijk. Je bent vaak geneigd om te verkrampen en daardoor je adem in te houden.
  4. En onthoud: hoe groter de weerstand is die je voelt, des te groter de positieve effecten!

En wat betreft het douchen in de winter, daar kan ik heel kort over zijn. Gewoon doen! Koude douche + koud weer = dubbele resultaten van koud douchen. Verder zijn er geen redmiddelen. Het enige wat je kunt gaan doen, is beginnen met een warme douche en dan altijd eindigen met koud. Geloof mij, daarna voelt die koude badkamer ineens lekker warm 😉.


Geraadpleegde bronnen:
In 28 van gifbelt naar tempel, Joslin diabetes centrum, Zuiver uw lichaam eigen ervaring