Ken jij alle voor en nadelen van de zon? “Voor niets gaat de zon op.” We gebruiken deze uitdrukking wel vaker maar zonder er echt bewust bij stil te staan. Hij komt inderdaad voor niets en onvoorwaardelijk iedere dag weer voor ons op. Zonder zon is leven onmogelijk en toch nemen we het vaak voor lief.  In een wereld waar steeds meer en meer overal een prijs op wordt geplakt kost zonlicht niets. En het heeft allerlei fysieke en mentale voordelen. Hieronder wil ik je weer even bewust maken met welke rijkdom wij dagelijks te maken hebben. Niet geheel kosteloos want ken je de kracht van de zon niet dan moet je hier soms een hoge prijs voor betalen! Daarom lees je ook hier hoe je met deze kracht verantwoord om kunt gaan deze zomer.

1) Happy mood

In de zomer maak je meer serotonine aan. Dit is een neurotransmitter die je een gelukkig gevoel geeft. Je kunt je eigen serotonine gehalte een boost geven door wat vaker naar buiten te gaan. Ga bijvoorbeeld een stukje joggen in het bos in plaats van op de loopband en maak een wandeling tijdens je lunchpauze. In een gemiddeld kantoor is de lichtintensiteit namelijk 1000 lux. Buiten in de zon kan het oplopen tot 100.000 lux! Het klinkt te simpel voor woorden, maar van wat extra minuten zonlicht knap je mentaal enorm op.

2) Minder eetlust

Het stofje leptine is een hormoon die een seintje geeft aan je hersenen zodra je maag vol zit. Deze is door zonlicht meer aanwezig. Vandaar dat een watermeloentje of een salade lekkerder smaakt dan een flink bord stamppot. Slaap heeft ook invloed bij de hoeveelheid leptine dus als je merkt dat je wat aangekomen bent de laatste tijd zou het ook met regelmatig slaap tekort te maken kunnen hebben.

3) Beauty

Niet alleen heeft de zon gunstige effecten aan de binnenkant maar het wordt ook zichtbaar aan de buitenkant. Dat de zon je een gezonde teint geeft, dat zie je gelijk al. Je tanden en oogwit lijken door een mooie bruine teint ook opeens een stuk witter. En omdat de zon de aanmaak van vitamine D stimuleert, groeien je haren en je nagels ook wat sneller dan in de winter.

4) Vitamine D

Wist je dat 10 minuten zonlicht 100 keer zoveel vitamine D aanmaakt dan je door voeding in 1 dag binnenkrijgt? Daarbij blijft vitamine D die door zonlicht in gevormd langer in je lijf aanwezig dat vitamine D uit een potje. Vitamine D is goed voor het opbouwen van botweefsel, het opnemen van calcium uit voeding en het verhogen van vruchtbaarheid. Je maakt na  10 minuten per dag onbeschermd in de zon al voldoende Vitamine D aan.

5) Sneller vlinders in de buik

De zon heeft een positief effect op de geslachtshormonen. Dat maakt ons voor elkaar aantrekkelijker en dus heb je vaak sneller een connectie. Ulalaaa….

Zonnen kent spelregels

Van bovenstaand wordt je toch spontaan enthousiast?! Maar zonnen kent spel regels.

Zonnen is nummer 1 oorzaak van huidkanker.

In mijn praktijk krijg ik vaak de vraag of de beste manier om de huid te beschermen is om deze het hele jaar door met een SPF (Sun Potection Factor) in te smeren.

Ik vertel dan meestal het volgende: Aangezien wij Nederlanders over het algemeen een tekort aan vitamine D hebben en dit dan vooral in de wintermaanden, lijkt het mij onnodig om een zonnefactor te gebruiken. Meestal ben je volledig ingepakt met kleding en het enige wat eventueel zonlicht pakt zijn je handen en gezicht.  De wolken houden ook de meeste UVB-straling tegen. Voor die korte periodes van zwak zonlicht heb je echt geen factor nodig. (dit geldt niet voor wintersporters, want die zon is wel degelijk sterk!) Je hebt dan voldoende aan een dagcrème (moisturizer) met een lichte factor. De moisturizers van Colour&Spice die ik toe pas hebben een SPF tot factor 5. Deze is van nature in bepaalde botanische werkstoffen aanwezig. Dit is voldoende in de wintermaanden. Daarnaast bevat de Colour&Spice Uplifting Moisturizer Annatto olie. Deze olie zorgt voor een intensere en egalere bruining van de huid. Misschien niet de belangrijkste eigenschap van dit ultieme product maar wel een hele fijne 😉 Als je zelf foundation draagt kun je checken of deze ook een SPF bevat. Het komt vaak voor dat deze factor 15 bevat en dan is een extra zonnefactor dus absoluut overbodig!

Wat is nu veilig?

Huidkanker is het meest ernstige wat ons door de zon kan overkomen maar daarnaast is er ook nog zoiets als vervroegde huidveroudering. Minder ernstig maar laten we eerlijk zijn, daar zit ook niemand op te wachten toch?! Dus hoe en wat dan wel?? Van voorjaar tot najaar geldt in principe het volgende:

Een kwartier tot 20 minuten direct zonlicht (zonder bescherming) per dag is volgens experts voldoende om er op een veilige manier de voordelen uit te halen. Ga je langer dan 20 minuten de zon in? Smeer dan met een goede zonnebrandcrème. Hoe lichter je huid hoe hoger de factor. Ik adviseer nooit lager dan SPF 15 en is het hoogzomer dan minimaal SPF 30.

Denk je nu moooi!! Ik heb nog een flesje van afgelopen zomer staan… helaas… Ook al is het product nog niet ranzig, de factor is tenminste gehalveerd of volledig verdwenen. Een zonnebrandcrème blijft maximaal een jaar goed, ook al is deze nog niet geopend!

Van alle producten die ik je als expert kan adviseren is een goede zonnebrandcrème altijd een goede investering. Dus wees hier alsjeblieft niet zuinig in. Niet in aanschaf en ook niet in smeren. Beter te dik gesmeerd dan verbrand.

Naast het feit dat ik het belangrijk vind dat een zonnebrandcrème ‘clean’ moet zijn voor je huid, smeert het ook lekkerder met een goed geweten als je kiest voor een product dat het zeeleven spaart. Wil je weten welke zonneproducten ik in mijn praktijk adviseer?? Laat een reactie achter onder de blog en ik vertel je er met liefde alles over!

 

Go with the glow!

Edyta