Koud douchen… hoe het mij verging

“Practice what you preach” zeg ik vaak als het om adviezen uitdelen gaat zoals ik ook veel doe in mijn werk. Hoe kun je anders verkondigen dat iets daadwerkelijk werkt toch??  Maar voor één ding ging dat zeker niet op voor mij. KOUD DOUCHEN. In de Detox fase van de Holistic Beauty Sabbatical is dit één van de vele holistische toepassingen die ik adviseer aan de dames die mijn programma volgen. 

Tijdens een maand lange detox van een paar jaar geleden leerde ik deze methode en hield mijzelf voor om dit ochtend ritueel vast te houden. Toch verwaterde 😉 dit na een poosje zonder goede reden. Twee maanden geleden besloot ik mijn conditie en vooral uithoudingsvermogen wat omhoog te krikken en besloot om ook weer het koude douchen op te pakken. Ik startte op 1 mei en dit is hoe het mij verging:

1 t/m 3 mei had ik de douche nog niet ijskoud gezet waardoor het effect minimaal was. Ik kon mij nog goed herinneren hoe ik mij voelde die paar jaar geleden na een koude douche en snapte niet goed waarom dat nu uitbleef… 

4 t/m 9 mei eerlijk is eerlijk, deze dagen was het mijn minder gestelde periode van de maand en ik kon de moed echt niet opbrengen om een koude straal op mijn buik te richten. Een warme kruik was in dit geval meer welkom 😉

10 mei was de dag dat ik mezelf herpakte en besloot het water dit keer op standje noordpool te zetten. Het effect: gillen als een malle! Ik kon mezelf absoluut niet inhouden en achteraf gezien is dat ook de beste manier om ermee om te gaan. (zie verderop bij tips hoe je hiermee om kunt gaan)Nu heb ik geen directe buren maar ik kan mij voorstellen dat wanneer je ze wel hebt en dit ’s morgens vroeg doet, zij dit niet echt gaan waarderen.  Direct na het uitzetten van de douche begon mijn hele lichaam te gloeien waarna een enorme energieboost volgde die de hele ochtend aanhield.

11 en 12 mei ging ongeveer gelijk aan de dag ervoor alleen ontnam de kou mij nu soms de adem en dat is zeker geen prettig gevoel. (zie bij tips hoe je dit kan voorkomen)

13 mei had ik een kleine kater te pakken door een gezellig feestje van de avond ervoor en dit was de eerste keer waarop ik eigenlijk wel van het koude water genoot. Ik kon er heel makkelijk langer onder blijven staan. Het voelde heerlijk verlichtend! Toen ik na de douche in de spiegel keek zag ik dat er een flinke glans op mijn ogen was gekomen.

14 mei waren mijn haren aan een wasbeurt toe en dit heb ik onder een warme douche gedaan. Shampoo en conditioner resten spoel je er echt wel veel beter uit met warm water. 

15 t/m 20 mei begon het steeds meer te wennen en de dagen tot aan 31 mei was het voor mij eigenlijk al wel vanzelfsprekend om koud te douchen.  Sterker nog ik begon er steeds meer naar uit te kijken!

Vier tips bij koud douchen

Ondertussen zijn we 2 maanden verder en ik kan zeggen dat ik nog steeds dagelijks koud douche en een groter fan ben dan ooit tevoren!

TIPS

Ben je na het lezen van mijn ervaring warm gelopen voor een dagelijkse frisse kickstart, dan heb ik  hier  alle voordelen van dit ijskoude beauty ritueel voor je  samengevat.

#1Een belangrijke tip die zelfs Wim “the Iceman” Hof adviseert is om een liedje te zingen tijdens het douchen. Het klinkt gek maar het werkt echt!! Dit vervangt het schreeuwen en maakt je ook direct wat vrolijker. 

#2 Wanneer ik mijn haren ga wassen dan doe ik dat met warm water. Tijdens dit moment ga ik ook alle delen van mijn lichaam die een scheerbeurt nodig hebben dit ook geven. Dit gaat nu eenmaal veel makkelijker als je poriën goed open staan. Bij koud water levert dit bij mij later irritaties op. Als je kort haar heb zou je dagelijk ook met je hele hoofd onder de koude straal kunnen gaan staan maar dit zou ik zeker goed opbouwen. Het kan echt als een brainfreeze voelen wanneer je er direct lang onder gaat staan!!

#3Als je merkt dat je adem gaat stokken door de kou dan kun je ter voorbereiding voor de douche een keer of 10 flink diep adem halen.

#4Voel na. Je bent geneigd om direct na het uitzetten van de douche je super snel af te gaan drogen maar probeer om dit toch een klein moment uit te stellen. Sluit je ogen en haal een aantal keer diep adem. Omarm het moment en ik garandeer je een instant euforisch gevoel!

Tot slot voeg ik een schema toe waarmee je het lekker rustig op kunt bouwen als je het niet ziet zitten om direct de volle tijd eronder te springen. Als je toch nog niet helemaal overtuigd bent moet je vooral alle voordelen helemaal onderaan lezen want achter zo iets simpels als een koude douche schuilt toch wel  een bijzonder helende kracht….

SCHEMA KOUD DOUCHEN

Week 1: 15 seconden koud nadouchen

Week 2: 30 seconden koud nadouchen

Week 3: 45 seconden koud nadouchen

Week 4: 60 seconden koud nadouchen

 De eerste twee weken is het echt flink wennen maar daarna zal het een stuk prettiger zijn. Beloofd 😉

VOORDELEN van koud douchen

Naast alle onderstaande voordelen vind ik het ook echt een heel fijn idee dat het je metabolisme versnelt. Who knew… dat een koude douche je een steuntje in de rug kan geven tijdens het afvallen.
De helende kracht van koud douchen… wie gaat het ook proberen?